maanantai 11. joulukuuta 2017

mikä minusta tulee isona?

Musta tuntuu, että joka vuosi tähän aikaan mun - ja varmasti monen muunkin - mielessä alkaa pyöriä kysymykset tulevaisuudesta. Mikä minusta tulee isona?

Viime vuonna tähän aikaan mulle alko olla jo selvää, että haen täksi vuodeksi opistoon. Se antoi hetken lisäaikaa miettiä, mitä oikeasti haluan tulevaisuudelta. Olin väsynyt, eikä oikein ollut voimia ajatella, että mitä haluaisin opiskella. Toki mietin sitä siltikin, mutta en niin tosissani.

Tänä vuonna tilanne on eri. Oon kiitollinen, että oon saanu olla tän syksyn täällä opistossa ja luvan kanssa kerätä voimia raskaan vuoden jälkeen. On myös heränny into taas opiskella kunnolla. Kysymys tulevaisuudesta on pyörinyt paljon päässä, viimeksi viime yönä kello 1, kun en saanut unta.

1

Oon aina tavalla tai toisella haaveillut opettajan ammatista. Muitakin vaihtoehtoja on kyllä käynyt hetkittäin mielessä, mutta aina lopulta oon palannut takaisin siihen opettajaan. Oon myös kuullut monelta ystävältä ja vähän tuntemattomammaltakin, että sopisin hyvin opettajaksi. Välillä mun oli vaikee uskoa sitä ite, mutta nyt se ajatus elää taas. Olisinko opettaja? Ehkä - ainakin se tuntuu mieleen tulevista ammateista tutuimmalta ja omimmalta.

Jos olisin viime keväänä hakenut yhteishaussa, olisin todennäköisesti hakenut yliopistoon opiskelemaan suomen kieltä ja kirjallisuutta. Oon aina tykänny kirjottaa ja oon kiinnostunu suomen kielestä ja esimerkiks murteista. Suurimmasta osasta jotka lukee suomen kieltä yliopistossa tulee äidinkielen opettajia. Toisaalta se ois kyllä edelleen työ, joka mua kiinnostais. En oo kuitenkaan ihan varma, pärjäisinkö yläasteikäisten nuorten kanssa, tai jaksaisinko sitä työtä kuitenkaan. Ehkä enemmän tällä hetkellä kuitenkin kiinnostaa luokanopettajakoulu.

2

Tää kulunut syksy on tuonu mulle yhä vaan vahvemman tunteen siitä, että tänne pohjoiseen mun sydän kuuluu. Onneksi Rovaniemellä on opettajakoulu, jonne nyt todennäkösisesti kevään haussa haen. Koskaan ei tietenkään voi olla varma, että pääseekö haluaamaansa kouluun tai haluamalleen paikkakunnalle. Mutta sen eteen aion keväällä tehä töitä. On kuitenkin jotenkin turvallisempi olo, kun on nyt melko selkeä suunnitelma, mitä haluan. Ja jostain syystä se tuntuu vielä vähän selkeemmältä nyt, kun oon sen jollain tavalla sanonu ääneen täällä.

Onko siellä muita, jotka pohtii näitä samoja juttuja nyt, tai kenties joitakin joilla ois kokemusta VAKAVA-kokeesta tai OKL:ssä opiskelusta? Ois kiva kuulla kokemuksia ♥

10 kommenttia:

  1. Ihana❤ ihanaa että sulle on tullu nyt se vahvempi tunne siitä mitä haluat ja mikä susta vois tulla. Ja hyvin sä nää asiat osaat edelleen pukee sanoiksi mitä on höpöteltykki ja pohittu yhessä��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ♥ on se kyllä kiva ni ei ressaa enää ihan nii paljon :)

      Poista
  2. Kiva kun sulla on selkeytynyt suunnitelmat:) Ite opiskelen ammattiin, mutta en siltä tiedä mitä haluan tehdä työkseni. Ahdistava kun ei tiedä mikä kiinnostas ja mihin sit tän koulun jälkeen menis. Jotenki luulen et en jää tälle alalle...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep :) pitkään siihen meniki..
      Oivoi, inhottava tilanne kyllä.. epätietosuus on ihan kamalinta. Mut onneks tässä elämässä on aikaa opiskella, ei oo ihan pakko heti lähtee mihinkään jos ei oo yhtään varma että mitä haluais. Tsemppiä ja ajatusten selkiytymistä! ♥

      Poista
  3. Pidetään peukkuja, että molemmista meistä tulis vielä joku päivä opettajia! <3 Sen eteen pitää tehä kyllä hirmusesti töitä, mutta uskon, että se on kyllä silti ihan mahollista. :)

    VastaaPoista
  4. Mun suunnitelmat tiiät jo, ne ei oo mihkään muuttunu. :D
    Mutta huippua, että sullaki on nyt vielä selkeytyny entisestään haave-ammatti.
    Sitä kohti siis vaan! <3

    VastaaPoista
  5. Mulla on just samoja suunnitelmia ja samat haaveet tulevaisuuden ammatista. :) Lapin yliopisto vetää jotenki ja siellä erityisesti se luontoon painottuva luokanopettajalinja. Opettajanhommista oon saanu välivuoden aikana kokemusta ja se tuntuu just hyvältä. Arveluttaa vaan tosissaan lähteä niin kauas opiskelemaan (jos ylipäätään sisälle pääsen..) koska en tunne Rovaniemeltä ketään, ja yksinäisyys ei oikeen houkuta..

    Ja hei, sun juttuja on täältä niin kiva lukea! Tämmösiä elämänmakusia blogeja pitäis olla enemmän <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että on muitaki ketkä haaveilee samaan paikkaan! :) ehkäpä (toivottavasti!) nähdään luennoilla sit syksyllä.
      Tuo on kyllä varmasti hyvä tapa saaha varmistusta omille haaveille että tekee sitä työtä jo ennen opiskelua. Mulla ei oo siihen ollu mahollisuutta, mutta uskon silti tykkääväni siitä työstä. :)
      Kyllähän se tietenki aina vähän arveluttaa lähtä kauas, ja varsinki jos ei tunne ketään. Mut ainaki muhun saa tulla iha rohkeesti tutustuu jos jossaki törmäillään tai jos haluat jo etukäteen somessa laittaa viestiä!

      Kiitos paljon <3

      Poista